Hoppa till innehåll

Frågor och svar

Vad innebär tidig, sommar- och sensommarpotatis? Vad är skillnaden?

Sättpotatis delas in i tidig-, sommar-, och sensommar-/höstpotatis. Indelningen kommer från när potatisen är klar för att skördas. Tidig potatis är den allra tidigaste som blir klar först på säsongen. Den kan även kallas färskpotatis, primörpotatis och midsommarpotatis. För att vi på Larsviken ska klassa en sort som tidig så ska den vara skördeklar 6-8 veckor efter sättning, förutsatt att potatisen är förgrodd innan sättning. Tidig potatis går ofta att ha kvar i landet och skörda under större delen av sommaren. Vissa sorter växer då och bildar större potatis med lite tjockare skal. Men efter 6-8 veckor så är fortfarande potatisarna små och fina och skalet sådär härligt tunt som det bara kan vara på färskpotatis. Sommarpotatisen kommer strax efter den tidiga potatisen och där räknar vi med 10-12 odlingsveckor från sättning till skörd. Sensommarpotatisen är behöver lång tid på sig för att hinna växa och sätta knölar. Vi räknar med 14 veckor och uppåt. Till skillnad från den tidiga potatisen och sommarpotatisen så sker den största tillväxten i slutet på sommaren och skördar man för tidigt så är det väldigt små potatis man får upp. Oavsett om du väljer tidig-, sommar-, eller en sensommarsort så ska alla sorter sättas samtidigt, när jorden håller ca 8 grader plus.

Reklamation/leverans

Vi gör vårt bästa för att packa rätt artikel och mängd men ibland kan det bli fel. Om det är något som inte stämmer i din order, eller om någon vara inte är till belåtenhet så kontakta oss så fort som möjligt, dock senast 7 (sju) dagar efter att du mottagit paketet. Om vi har skickat fel vara så står vi för frakt och ersättningsvara. I undantagsfall kan kreditering av varan ske. Larsviken förbehåller sig rätten att avgöra på vilket sätt ersättningen ska ske. Vill du reklamera en vara så kontakta oss på webb@larsviken.se så hjälper vi dig. Observera att det är du som kund står för returfrakten.

Öppet köp och returrätt

När du handlar hos oss på Larsviken vill vi att du ska känna dig trygg och nöjd med ditt köp. Enligt Distans- och hemförsäljningslagen så har du som kund rätt att ånga ditt köp upp till 14 dagar efter att du hämtat ut varan. Förutsatt att produkten och produktförpackningen är i oförändrat/oskadat skick har du som konsument rätt att skicka tillbaka varan och få pengarna tillbaka. Observera att lagen inte omfattar livsmedel och levande växtmaterial, då kvalitet på denna typ av produkter kan påverkas av transporten.

Vilka fraktalternativ kan jag välja?

Vi arbetar med DHL som erbjuder hemleverans eller leverans till Service Point. Bor du in närheten av vår butik så går det bra att hämta din beställning i Larsvikens gårdsbutik. Vi jobbar på att kunna erbjuda fler transportörer.

Vilka länder levererar Larsviken till?

Vi levererar till Sverige, Finland, Åland och Danmark. Observera att vi i dagsläget inte kan leverera sättpotatis till Finland och Åland då regelverket i våra länder skiljer sig åt.

Varför behöver jag betala via Klarna?

Larsviken har valt att använda Klarna för att du som kund ska kunna välja vilket betalningsalternativ som passar dig bäst. Är det några frågetecken så är du varmt välkommen att kontakta Klarna på 08-120 120 10. Du kan även få svar på de vanligaste frågorna och se ditt köp om du loggar in på ”Mitt Klarna”.

Hur betalar jag?

Vi har valt att samarbeta med Klarna som sköter betalningen mellan dig som kund och Larsviken. Du kan välja att betala mot faktura, direktbetalning via din bank, Swish eller kortbetalning. Väljer du att betala med faktura betalar du 30 dagar efter leverans. Väljer du något av de andra betalningsalternativen så reserveras pengarna direkt.

När kommer min order?

Vi gör vårt bästa för att minimera onödiga transporter och därför skickar vi paket 2 - 3 gånger i veckan från Larsvikens lager. Har vi varan i lager så har du vanligtvis paketet inom 3 - 5 arbetsdagar. Du får ett mejl när paketet lämnat vårt lager, där kan du följa vart paketet är och se förväntad leveransdag.

Jag har hört att konventionellt odlad blomsterlök är full med kemikalier

De konventionellt odlade blomsterlökar som Larsviken säljer är obetade, vilket innebär att de är helt obehandlade efter skörd. Det enda som har gjorts är att lökarna legat luftigt för att torka. Du kommer alltså inte i kontakt med någon form av kemikalier när du hanterar vårlök från Larsviken. Om man är känslig kan man dock få utslag på händerna när man planterat blomsterlök, men även när man skördar blommorna. Det är saften i löken/stjälken som kan irritera huden. Använd gärna handskar eller tvätta händerna ofta så är det inga problem.

Blomsterlök återkommande?

Vi har valt så tåliga och stabila sorters vårlök som möjligt, men några garantier är dessvärre svåra att ge. Våra generella riktlinjer är följande: TULPANER – Darwin-hybriderna är mycket härdiga och oftast återkommande i södra och mellersta Sverige. Övriga sorter är oftast återkommande i södra Sverige och har man tur även i de mellersta delarna av Sverige. I norr går det bra att odla tulpaner och då är vårt tips att satsa på Darwin-hybriderna. I hur många år de återkommer beror på växtplats men om man ger tulpanerna lite extra kärlek vid plantering och tänker till när man väljer växtplats så är chanserna större för återkommande blommor.  NARCISSER – är säkra kort och trivs i hela Sverige och återkommer mer än gärna. De förökar sig oftast och behöver därför planteras om ca vart femte år för att inte hämma tillväxten. Narcisser som står för tätt blommar sämre. Narcisser är dessutom rådjurs- och sorksäkra.