Privatkunder Köpvillkor
Allmänt
Dessa allmänna köpvillkor (”villkoren”) gäller vid köp av varor (”varor”) som görs av konsumenter (”du, dig”) via webbutiken på Larsviken.se (”webbutiken”). Villkoren gäller för samtliga köp som genomförs av dig i webbutiken. Näringsidkare som vill göra en beställning ombeds att kontakta vår kundservice.
Avtal om köp ingås mellan dig som kund och Lanthandeln i Viken AB, 556802-1025, (”Larsviken”, ”vi”, ”oss”).
Bolagsinformation:
Lanthandeln i Viken AB
Mandelgrensvägen 14
263 91 Höganäs
Telefon: 042-23 86 50
E-post: info@larsviken.se
För att genomföra köp i webbutiken måste du vara 18 år. Du ansvarar för att de lämnade personuppgifterna är korrekta. Andra villkor eller policyer som finns tillgängliga på hemsidan gäller även vid ditt köp i webbutiken, så som Integritetspolicy . För beställningar på webbutiken ingår vi enbart avtal på svenska.
Larsviken strävar efter att all information på webbutiken ska vara korrekt och uppdaterad men i undantagsfall kan det förekomma felaktiga uppgifter. Vi reserverar oss för felaktiga priser, lagersaldon och beskrivningar och förbehåller oss rätten att korrigera eventuella felaktiga uppgifter i webbutiken. Vi kan inte garantera att bilder i webbutiken återger varan exakt då bland annat färgåtergivningen skiljer sig mellan olika skärmar.
Beställning och ingående av avtal
För att kunna genomföra ett köp i webbutiken måste du godkänna dessa villkor och bekräfta att du har tagit del av informationen om hantering av personuppgifter.
I slutet av beställningsprocessen framkommer en sammanställning av de varor du har lagt i varukorgen. Där väljer du även leveranssätt och betalningsmetod. Genom att klicka på knappen ”Betala köp” eller ”Betala med Klarna” åtar du dig att köpa varorna som finns i varukorgen. Ett bindande avtal om köp ingås i och med att du tar emot en skriftlig orderbekräftelse från Larsviken till den e-postadress du angett vid beställningen. Orderbekräftelsen innehåller uppgifter om ordernummer, orderdatum och övriga detaljer avseende beställningen. Orderbekräftelsen utgör ett kvitto på din beställning och du uppmanas därför läsa igenom och spara orderbekräftelsen. Vid fel i orderbekräftelsen, vänligen kontakta kundservice omgående. Du kommer att få ett mejl med information om leveransen när ordern har skickats eller är klar för avhämtning.
Se avsnitt sex för information kring förbeställning av varor som inte finns i lager. En varas tillgänglighet framgår i webbutiken.
Beställning av varor i webbutiken medför en betalningsskyldighet för de beställda varorna.
Larsviken förbehåller sig rätten att annullera din beställning om varan på grund av tekniskt fel inte finns i vårt lager eller om beställningen på annat sätt inte är korrekt.
Priser
De priser som framgår i webbutiken vid tidpunkten för beställningen gäller för köpet. Priserna i webbutiken anges i svenska kronor (SEK) inklusive moms. Beroende på vilket leveransalternativ som finns tillgängligt kan även leveranskostnader tillkomma. Eventuella leveranskostnader anges i beställningsprocessen i webbutiken. Det totala priset visas i sista steget av beställningsprocessen innan en beställning läggs. Priserna bekräftas i orderbekräftelsen.
Larsviken strävar efter att alltid visa korrekta priser i webbutiken, fel kan dock uppstå på grund av tekniska skäl. Larsviken förbehåller sig rätten att annullera en beställning om fel pris upptäcks.
Betalning
Tillgängliga betalningsmetoder för ditt köp framkommer i slutet av beställningsprocessen. Klarna Bank AB (publ), Sveavägen 46, 111 34 Stockholm, Sverige (”Klarna”) hanterar betalning i webbutiken. Du har alltid möjligt att betala med bankkort eller Swish.
För mer information kring betalningsalternativen är du välkommen att besöka klarna.se eller kontakta Klarnas kundservice.
Ytterligare kostnader och villkor kan tillkomma beroende på vilken betalningsmetod du väljer. För att vi ska kunna erbjuda betalningsalternativen behöver vi överföra dina person-, kontakt- och orderuppgifter till Klarna och deras eventuella underleverantörer. För ytterligare information rekommenderar vi dig att läsa vår Integritetspolicy och Klarnas dataskyddspolicy.
Rabatter och kampanjer
Larsviken kan från tid till annan genomföra kampanjer eller erbjuda rabatter på hela eller delar av sortimentet. Dessa kampanjer och rabatter gäller under den tid och med de villkor som anges i samband med kampanjen. Rabatter och kampanjer kan inte kombineras.
Leverans och leveranstid
Leverans sker med DHL till närmsta Service Point eller genom avhämtning i butik. Om du önskar ett specifikt Service Point behöver vi den informationen i samband med att du lägger din beställning. Kontakta kundservice med ordernummer och önskat Service Point via webb@larsviken.se. Leveransen aviseras via SMS eller mejl från Service Point. Larsviken skickar endast inom EU. Leveranstiden är normalt 3-5 arbetsdagar för varor i lager. Du har i slutet av beställningsprocessen möjlighet att välja önskad leveransvecka eller leverans snarast möjligt.
Efter första aviseringen kvarligger paketet i sju dagar på Service Point. Efter sju dagar går paketet tillbaka till närmsta DHL-terminal och Larsviken blir kontaktad. För paket som inte hämtas ut på Service Point debiteras du en kostnad på 300 kr. Detta motsvarar de kostnader som det kostat Larsviken att mottaga paketet i retur.
Vissa varor är förbeställningsvaror vilket innebär att varan inte är i lager för tillfället för din order. Om du väljer att förbeställa (reservera) varan skickar vi den när den åter finns i lager. Observera att vi skickar din beställning när samtliga varor finns i lager. Önskar du leverans av de varor som finns i lager ber vi dig att göra två separata beställningar.
Av orderbekräftelsen framkommer en leveranstid eller antal dagar till avhämtning. Alla leveranstider är ungefärliga och kan komma att ändras. Om leveranstiden blir längre än vad som framkommer av orderbekräftelsen meddelar vi dig så snart vi fått information om förseningen. Larsviken ansvarar inte för försening som beror på dig, DHL eller annan tredje part, och som ligger utanför vår kontroll.
Leveranskostnad för din beställning anges direkt i samband med din beställning och framgår också i orderbekräftelsen. Vid avhämtning debiteras ingen leveranskostnad.
Transportskador
Ansvaret för varan övergår till köparen när varan lämnas till transportören. När du har tagit emot varan ska godset alltid kontrolleras för transportskador. Transportskador eller saknat gods ska anmälas omgående till transportören.
Reklamation och felleverans
När du köper en vara i webbutiken har du enligt svensk lag tre års reklamationsrätt. Det innebär att du kan reklamera fel på varan som fanns vid köpet men som kanske visar sig först senare. Om du vill åberopa reklamationsrätten ska du kontakta kundservice info@larsviken.se så snart du upptäckt felet för vidare information om returnering av varan. Reklamationen måste göras inom skälig tid efter det att du märkte felet eller borde ha märkt felet. Om du reklamerar inom två månader anses du ha reklamerat inom skälig tid.
Om den reklamerade varan efter vår bedömning visar sig vara felaktig kompenserar vi dig i enlighet med gällande konsumentlagstiftning (omleverans, prisavdrag eller återbetalning etc.). Om varan visar sig inte vara felaktig har vi rätt att neka reklamationen. Vid en nekad reklamation betalar du returfrakten. Vid en godkänd reklamation står Larsviken för returfrakten.
Inget i dessa villkor utesluter eller på något sätt inskränker de lagstadgade rättigheterna som du har rätt att göra gällande.
Vid köp av levande växtmaterial är viktangivelsen baserad på utvägd vikt vid packningstillfället. Under lagring kan varan tappa i vikt vid naturlig avdunstning. Viss undervikt kan således uppstå vilket är naturligt med levande växtmaterial.
Om du erhåller en annan vara än vad som är beställd ska du ta kontakt med kundservice. Larsviken står för frakten för retur och ersättningsvara.
Larsviken ansvarar inte för fel som beror på vanvård, olyckshändelser eller hantering/förvaring i strid med våra instruktioner.
Ångerrätt
Du har enligt lag rätt att ångra ditt köp utan att ange någon anledning inom 14 dagar. Ångerfristen löper ut 14 dagar efter dag då du eller någon tredje part på uppdrag av dig tar emot varan som du har köpt i webbutiken.
Du har rätt att undersöka varans egenskaper, art och funktion, tänk dock på att varan ska skickas tillbaka i originalskick. Om du hanterar varan i större utsträckning än nödvändigt har vi rätt att få ersättning för värdeminskningen.
Vill du utöva ångerrätten ska du till Lanthandeln i Viken, Mandelgrensvägen 14, 263 91 HÖGANÄS, 042-23 86 50, info@larsviken.se skicka ett klart och tydligt meddelande om att du vill utöva ångerrätten (t.ex. via brev eller mejl). Du kan använda den bifogade mallen, men du måste inte använda den.
För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det med att du sänder in ditt meddelande om att du tänker utöva ångerrätten innan ångerfristen gått ut.
Om du frånträder ditt köp kommer vi att betala tillbaka hela ordersumman, inklusive leveranskostnader (men då räknas inte extra leveranskostnader till följd av att du valt något annat leveranssätt än den billigaste standardleverans vi erbjuder). Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och i vilket fall som helst senast 14 dagar från och med den dag då vi underrättades om ditt beslut att frånträda avtalet. Vi kommer att använda samma betalningsmedel för återbetalningen som du själv har använt för betalning, om du inte uttryckligen kommit överens med oss om något annat. I vilket fall som helst kommer återbetalningen inte att kosta dig något. Vi får vänta med återbetalningen tills vi fått tillbaka varan från dig eller tills du sänt in ett bevis på att du återsänt varan, beroende på vilket som inträffar först.
Du ska återsända varan till oss eller överlämna den till Lanthandeln i Viken AB, Mandelgrensvägen 14, 263 91 Höganäs utan onödigt dröjsmål och i vart fall senast 14 dagar efter den dag då du meddelat oss om ditt beslut att frånträda avtalet. Ångerfristen ska anses ha iakttagits om du skickar tillbaka varorna innan denna fjortondagarsperiod löpt ut.
Du kommer att få betala de direkta kostnaderna för återsändandet av varan.
Observera att ångerrätten inte gäller för avtal som avser en vara som snabbt kan försämras eller bli för gammal, exempelvis färska blommor, varor med kort hållbarhet eller växter som snabbt kan försämras.
Kontaktuppgifter
Du kan kontakta kundtjänst på följande sätt: e-post info@larsviken.se eller telefonnummer 042-23 86 50.
Personuppgifter
Larsviken behandlar dina personuppgifter när du genomför ett köp i vår webbutik, inklusive namn, leveransadress, kontaktuppgifter och betalningsinformation. Ändamålet med behandlingen är att kunna hantera din order, leverera dina varor och tillhandahålla kundtjänst. Behandlingen av dina personuppgifter är nödvändig för fullgörande av avtal med anledning av ditt köp och leverans av beställda varor.
För mer information om hur dina personuppgifter behandlas, se vår Integritetspolicy.
Ändring av villkoren
Larsviken förbehåller sig rätten att ändra dessa villkor löpande. De villkor som är tillgängliga i webbutiken vid tidpunkten för ditt köp reglerar din beställning.
Lagval & tvistlösning
Dessa villkor samt avtalet mellan dig och Larsviken regleras av och tolkas i enlighet med svensk lag. Tvister med anledning av villkoren eller avtalet ska avgöras av allmän domstol i Sverige.
Om du har problem med levererade varor och Larsviken och du inte kommer till en lösning kan du vända dig med ditt klagomål till ett alternativt tvistlösningsorgan. Du kan till EU:s onlineplattform för tvistlösning, tillgänglig på https://ec.europa.eu/consumers/odr/ eller till Allmänna reklamationsnämnden, www.arn.se.
Dessa villkor uppdaterades senast 3 februari 2025